Jak rozmawiać z programistą, aby zrozumiał intencje klienta?

Data wpisu: 22.05.2017
Zdjęcie główne #71 - Jak rozmawiać z programistą, aby zrozumiał intencje klienta?

To pytanie bardzo często zadają sobie osoby spoza świata IT, które nie orientują się w mechanizmach pracy nad tworzeniem oprogramowania – najczęściej właściciele firm. Przedsiębiorca mniej więcej wie, co jest mu potrzebne do usprawnienia pracy firmy, ale obawia się, że nie będzie w stanie tego przełożyć na język „zrozumiały dla programisty”. Przygotowaliśmy poradnik, w którym podpowiadamy, jak ułatwić sobie współpracę z programistą podczas tworzenia oprogramowania dla firmy.

Znajdź odpowiedniego programistę

To  mit, że wszyscy programiści są ludźmi „z innej planety” i aspołecznymi twardogłowymi. Dobry fachowiec musi posiadać te cechy, które umożliwiają mu swobodną komunikację z ludźmi nierozumiejącymi jego pracy. Tak jest w każdej branży. Nie musisz przecież znać się na budowie silników samochodowych, aby kupić szybkie auto – wystarczy, że powiesz o tej potrzebie sprzedawcy w salonie czy w komisie.

Programiści to – w większości – ludzie wybitnie inteligentni i wykorzystują tę cechę nie tylko podczas kodowania.

Nie używaj języka, którego nie rozumiesz

Często klienci przed nawiązaniem pierwszego kontaktu z firmą programistyczną próbują się nieco „podszkolić” w tej materii. Z reguły wychodzi tak sobie. Błędne używanie słów i branżowych określeń powoduje, że pojawi się mnóstwo dodatkowych pytań i wątpliwości, a to przeciągnie czas realizacji zlecenia.

Naprawdę nie ma potrzeby, aby klient na siłę posługiwał się sformułowaniami, które są dla niego kompletnie obce. Programista mówi po polsku – serio!

Opisuj potrzebę, nie wskazuj drogi

Klienci czasami starają się jak najdokładniej opisać to czego oczekują, ale w pewnym momencie zamiast mówić o swoich potrzebach (i precyzyjnie je nazywać), zaczynają mówić programiście, co powinien zrobić. To nie jest dobry pomysł.

Profesjonalny programista bez problemu sam znajdzie odpowiednie rozwiązania problemu zgłoszonego przez klienta. Sugerując mu kierunek pracy niepotrzebnie wydłuża się proces analizy, a tym samym produkcji oprogramowania.

Znajdź firmę, która ma opiekuna klienta

W dobrze zorganizowanych firmach programistycznych ogranicza się kontakt klienta z programistami do niezbędnego minimum lub całkowicie z niego rezygnuje. W zamian klient otrzymuje dedykowanego opiekuna projektu, który posługuje się językiem zrozumiałym dla obu stron, potrafi w prosty sposób wypytać klienta o jego potrzeby, a następnie profesjonalnie „wykłada” to programistom.

Opiekun projektu zbiera również uwagi zgłoszone przez klienta i dba o to, aby zamawiający na każdym kluczowym etapie mógł wyrazić swoją opinię na temat projektu.

Stosując się do tych zasad można sobie zagwarantować sprawną współpracę z każdą firmą programistyczną, szybką realizację projektu i pełne zadowolenie z efektu.

Autor wpisu: Soluma Soft, Piotr Mirosławski