Data wpisu: 17.07.2017

Masz pomysł na innowacyjny serwis internetowy? Od czego zacząć?

Co jakiś czas słyszy się o spektakularnych sukcesach różnego rodzaju serwisów internetowych, portali czy aplikacji mobilnych, które szybko zdobywają popularność, a później są sprzedawane za grube miliony złotych. To działa na wyobraźnię i wiele osób zadaje sobie pytanie: „A może ja też coś takiego wymyślę?” Niestety, droga od pomysłu do zostania milionerem-rentierem jest długa i wyboista, a jej pokonanie wymaga też niemałych funduszy na start. Od czego zacząć? Podpowiadamy.

Znamy to z autopsji

Dość często otrzymujemy zapytania od osób potencjalnie zainteresowanych wprowadzeniem swojego internetowego projektu w życie, które szukają profesjonalnego wykonawcy serwisu/aplikacji, głównie od strony programistycznej i UX. Najczęściej są to pomysły na bardzo wczesnym etapie rozwoju i bazujące na tym, że ktoś chce skopiować istniejący już projekt.

Trzeba sobie jednak uzmysłowić, że tworzenie aplikacji i serwisów webowych w niczym nie przypomina chociażby wyprodukowania parasolki. Tutaj nie ma rozwiązań zero-jedynkowych, istnieje zbyt wiele zmiennych, które mogą ostatecznie wpłynąć zarówno na czas, jak i koszt realizacji pomysłu.

Z doświadczenia wiemy, że osoby zainteresowane stworzeniem jakiegoś innowacyjnego serwisu, mają o nim bardzo mgliste wyobrażenie. Liczą na to, że wystarczy rzucić pomysł, a my czy inna firma programistyczna zrobimy z niego gotowy produkt o gigantycznej wartości. To niestety tak nie działa i nigdy działać nie będzie.

Zleć analizę

Zanim wyślesz zapytanie do jakiejkolwiek firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania, które będzie brzmieć mniej więcej tak: „Hej, mam super pomysł na taki portal (link do konkurencyjnego rozwiązania). Ile to będzie kosztować?” - zwróć uwagę na istotną kwestię. Opracowanie wyceny jest bardzo czasochłonne, a jej autor musi poświęcić na to dużo czasu bez żadnej gwarancji, że ostatecznie skorzystasz z oferty.

Dlatego nie licz na żadne precyzyjne wyliczenia w odpowiedzi na takie zapytanie. Owszem, prawdopodobnie wiele firm rzuci kwotę „od”, ale problem w tym, że granica „do” będzie bardzo odległa. Czy informacja, że stworzenie serwisu będzie kosztować „od 50 do 500 tysięcy złotych” jest dla Ciebie satysfakcjonująca? Raczej nie.

Właśnie z tego powodu powstała usługa, którą nazywamy analizą przedwdrożeniową. Polega to na zleceniu firmie zajmującej się tworzeniem oprogramowania rzetelnej koncepcji serwisu, co pozwala uzyskać odpowiedź na pytanie: ile to będzie kosztować i jak długo będą trwać prace?

Wiedza jest lepsza od zgadywania

Za analizę trzeba oczywiście zapłacić (wycena najczęściej jest godzinowa – wykonanie analizy rozbudowanego serwisu zajmuje co najmniej 100 godzin), ale ten koszt jak najbardziej się opłaca. Przede wszystkim mając analizę nie musisz już zgadywać. Poza tym od razu masz wstępną koncepcję, która będzie stanowić podstawę do dalszych prac.

Najważniejsze jest natomiast to, że poznasz wszystkie zagrożenia, jakie może generować Twój pomysł, co ostatecznie pozwoli Ci się z niego wycofać bez ponoszenia ogromnych kosztów.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry