Nierealne oczekiwania przedsiębiorców zlecających stworzenie oprogramowania dla firmy

Data wpisu: 14.08.2019

Decyzja o zainwestowaniu w nowe, autorskie oprogramowanie dla firmy musi być bardzo dokładnie przemyślana – w końcu w grę wchodzą spore pieniądze, a celem jest wyeliminowanie problemów, które do tej pory hamowały rozwój przedsiębiorstwa. Z doświadczenia wiemy, że firmy przeznaczające duże fundusze na jakiś projekt programistyczny, potrafią mieć wobec niego (i wykonawcy) zupełnie nierealnie oczekiwania. Przykłady z życia wzięte wymieniamy w naszym poradniku.

Dożywotnia aktualizacja

Jasne, że przyjemnie byłoby mieć gwarancję, że jednorazowa inwestycja będzie przynosić dokładnie takie same korzyści przez cały okres eksploatacji. W przypadku rozwiązań programistycznych jest to jednak niemożliwe. Czy ktokolwiek wyobraża sobie dziś pracę w środowisku np. Windows 95? Oprogramowanie jest stale rozwijane i dostosowywane do aktualnych potrzeb użytkowników oraz możliwości sprzętu. To oczywiście wymaga kolejnych inwestycji.

Owszem, wykonawca oprogramowania dla firmy może zaoferować pakiet aktualizacji w przewidywalnym okresie, ale nie da gwarancji, że za 10 czy 15 lat jego narzędzie nadal będzie spełniać oczekiwania przedsiębiorstwa. Te mogą się diametralnie zmienić, co wymusi stworzenie nowego oprogramowania.

Wszystko w jednym

W pracach programistycznych dążymy do tego, aby tworzyć oprogramowanie specjalistyczne, czyli realizujące potrzeby w danym zakresie. Jeśli przykładowo firma potrzebuje programu do zarządzania magazynem, to projektujemy go właśnie pod tym kątem. Rozwiązania uniwersalne, choć wciąż spotykane, na dłuższą metę się nie sprawdzają.

Chyba, że mówimy o tzw. kombajnie, czyli oprogramowaniu klasy ERP do zarządzania poszczególnymi segmentami działalności przedsiębiorstwa. Tutaj jednak trzeba mieć świadomość kosztów i czasochłonności takiej inwestycji.

Domyślenie się, o co chodzi zleceniodawcy

Nie da się stworzyć perfekcyjnego czy nawet bardzo dobrego oprogramowania dla firmy na podstawie zaledwie jednej, kilkuminutowej rozmowy ze zleceniodawcą. Wykonawca nie może się domyślać, o co chodzi jego klientowi i czego on właściwie potrzebuje. Profesjonalna realizacja projektu zawsze zaczyna się od opracowania dokładnego planu, co wymaga przygotowania analizy biznesowej. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby rozwiązania przygotowane przez wykonawcę (i pochłaniające czas, a więc także pieniądze) zostały na końcu odrzucone przez klienta, bo „nie o to mu chodziło”.

Autor wpisu: Soluma Soft, Piotr Mirosławski

Wszystkie działy