Wymagania niefunkcjonalne, czyli ważny aspekt wyboru oprogramowania dla firmy

Data wpisu: 21.02.2020

Większość przedsiębiorców na etapie zamawiania oprogramowania dla swoich firm skupia się na przekazaniu producentowi precyzyjnych oczekiwań odnośnie do funkcjonalności nowego systemu. Jest to jak najbardziej zrozumiałe – w końcu celem posiadania dedykowanego oprogramowania jest rozwiązanie jakichś konkretnych problemów. Nie mniej ważne jest jednak to, aby określić tzw. wymagania niefunkcjonalne, czyli takie, które nie mają ścisłego związku z możliwościami oprogramowania, ale za to decydują o jego przystosowaniu do środowiska IT. Przykłady takich wymagań wymieniamy w naszym poradniku.

Na jakich urządzeniach zostanie zainstalowane oprogramowanie?

Producent jeszcze przed zabraniem się do pracy programistycznej musi wiedzieć, czy jego klient zamierza wykorzystywać oprogramowanie wyłącznie na komputerach biurowych, czy może także na urządzeniach mobilnych. W niektórych firmach potrzebne jest również oprogramowanie obsługiwane przez zewnętrzne terminale czy takie, do którego można mieć zdalny dostęp z dowolnego miejsca na świecie. Trzeba się więc nad tym bardzo dokładnie zastanowić.

Gdzie zamierzamy przechowywać oprogramowanie?

Mamy tutaj na myśli miejsce instalacji systemu, którym wcale nie musi być przecież firmowy serwer. Jest to wręcz niewskazane, jeśli przedsiębiorstwo nie dysponuje własnym działem IT, a przynajmniej jednym specjalistą z tego zakresu, który mógłby na bieżąco zarządzać oprogramowaniem. Coraz częściej firmy decydują się na wariant bezobsługowy, czyli przechowywanie systemu w chmurze (na serwerze producenta oprogramowania).

Obciążenie

Na etapie analizowania potrzeb firmy koniecznie trzeba zadeklarować, jakie będzie planowane obciążenie nowego systemu. Chodzi o to, ile osób jednocześnie będzie z niego korzystać, jaka ilość danych ma być przechowywana i przetwarzana w zasobach oprogramowania, jaki będzie przewidywany bieżący i maksymalny transfer danych etc. W ustaleniu tych szczegółów powinien pomóc producent oprogramowania.

Aktualizacje

Każde oprogramowanie prędzej czy później będzie musiało zostać zaktualizowane, chociażby po to, aby zwiększyć poziom ochrony przed atakami z zewnątrz. Należy więc ustalić, czy życzymy sobie aktualizacji automatycznych (najlepsza opcja, jeśli system jest przechowywany w chmurze producenta), czy może chcemy je przeprowadzać ręcznie (nie zalecamy, jeśli w firmie nie ma specjalisty z zakresu IT).

Poziom wsparcia

Do wymagań niefunkcjonalnych zaliczamy również oczekiwania klienta co do czasu i formy reakcji producenta oprogramowania na jakiekolwiek zgłoszenia serwisowe. Warto na tym etapie określić, że np. z uwagi na specyfikę pracy firmy reakcja powinna nastąpić w ciągu np. godziny, a naprawa ewentualnej usterki nie powinna trwać dłużej niż 24 godziny.

Autor wpisu: Soluma Soft, Piotr Mirosławski

Wszystkie działy