Harmonogram realizacji oprogramowania dla firmy: co powinien uwzględniać?

Data wpisu: 17.04.2020

Podejmując się realizacji jakiegokolwiek zadania, zwykle musimy zadeklarować czas jego wykonania. Zlecający chce przecież wiedzieć, kiedy przedmiot zamówienia znajdzie się w jego rękach. Z kolei wykonawca również musi zaplanować sobie poszczególne etapy prac, aby móc zarządzać zespołem pracowników i innymi zleceniami. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku realizacji oprogramowania dla firmy. Jednym z najważniejszych elementów umowy jest sporządzenie harmonogramu, który – o czym często się zapomina – powinien uwzględniać terminy zarówno po stronie wykonawcy, jak i zamawiającego.

Harmonogram po stronie klienta

Często podświadomie wychodzimy z założenia, że harmonogramy obowiązują wyłącznie wykonawców różnych usług i produktów. Tymczasem w dobrze sporządzonej umowie muszą zostać również określone te terminy, których powinien ściśle trzymać się klient. To norma w branży programistycznej.

Oczywiście podstawowy termin, jakiego musi przestrzegać klient, to ten dotyczący wpłaty części wynagrodzenia oraz reszty ustalonej kwoty po zakończeniu projektu. Zaliczki nie są niczym dziwnym, skoro mówimy o zleceniach często wartych dziesiątki czy setki tysięcy złotych. Żaden software house nie może sobie tutaj pozwolić na całkowite kredytowanie projektu za klienta.

Inne ważne terminy, które należy uwzględnić w części harmonogramu odnoszącej się do klienta, to:

  • Przekazanie materiałów niezbędnych do realizacji projektu;
  • Terminy odbiorów częściowych;
  • Czas na udzielenie wiążącej dla wykonawcy informacji zwrotnej;
  • Okres, w jakim klient może zgłosić uwagi do gotowego projektu oraz jego poszczególnych etapów;

Harmonogram po stronie klienta jest szalenie ważny, ponieważ chodzi tutaj o to, aby nie dopuścić do nieuzasadnionego stopowania realizacji oprogramowania, co mogłoby później zostać wykorzystane przeciwko wykonawcy.

Harmonogram po stronie wykonawcy

Jeśli chodzi o terminy obowiązujące wykonawcę oprogramowania dla firmy, to oczywiście nadrzędny jest ten dotyczący momentu oddania gotowego projektu. Zwykle jednak „po drodze” pojawiają się terminy przedstawienia częściowych postępów prac, co jest o tyle ważne, że pozwala jeszcze wprowadzić poprawki i uniknąć nerwówki na etapie rozliczania całości.

W harmonogramie koniecznie należy też określić poszczególne etapy realizacji projektu, dzięki czemu klient będzie dokładnie wiedzieć, co i kiedy zostanie mu przedstawione do oceny. Dodatkowo warto jeszcze uwzględnić maksymalny czas, jaki ma wykonawca, na wprowadzenie ewentualnych poprawek zgłoszonych przez klienta.

Autor wpisu: Soluma Soft, Piotr Mirosławski

Wszystkie działy